Panasonic Toughbook CF-19

Do czego może się przydać komputer w samochodzie terenowym? Do wielu rzeczy. Ja używam Panasonic Toughbook CF-18 od kilku lat – jak dotąd bezawaryjnie.

Panasonic Toughbook CF-19
Panasonic Toughbook CF-19

Komputer na wyprawie off-roadowej służy mi przede wszystkim jako nawigacja. Urządzenie podłączone do zewnętrznego GPS (są wersje z wbudowanym) i zadokowane bezpiecznie w stacji dokującej, radzi sobie świetnie z pracą w kurzu pustyni i nierównościami drogi. O dziwo wewnętrzny tradycyjny dysk twardy, nie uległ nigdy awarii – więc nie trzeba się martwić koniecznością montowania dysku SSD. Na Allegro każdy sprzedawca zapewnia, że dysk jest w “kosmożelu” cokolwiek miałoby to znaczyć – to bzdura. Dysk jest metalowej kasecie i kieszonce ze zwykłej gąbki – nie przykręcony do niczego.

Z odpowiednim modułem Panasonic może służyć jako komputer diagnostyczny, mam na nim również instrukcję serwisową samochodu. Do tego zgrywam na niego zdjęcia i filmy robione w trakcie wyprawy. W wersji CF-18 ograniczeniem jest stare złącze PATA, którym podłączony jest dysk twardy. Raz, że maksymalny rozmiar takiego dysku to 320 GB (większych nie ma na rynku) to jeszcze do tego są droższe, niż ich bardziej nowoczesne odpowiedniki SATA.

Na chwilę obecną, nie ma sensu kupować komputera CF-18. Ma ciemny ekran z małą rozdzielczością (1024×768), stare złącze dysku (o czym już wspominałem) i wolny procesor. Na Allegro można jednak dostać zupełnie przyzwoite CF-19. Nie piszę o komputerach nowych, bo ich cena sięga 19.000 zł.

Panasonic Toughbook CF-19, był produkowany w 4 generacjach, a 5 jest w aktualnej produkcji. Generacje są oznaczone symbolem MK i kolejnym numerem. Tabela poniżej pokazuje najważniejsze różnice.

 

MK1

MK2

MK3

MK4

MK5

LCD

10.4″

10.4″

10.4″

10.4″

10.1″

Sterowanie dotykiem (piórko lub palec

Tak

Tak

Tak (Duo Touch)

Tak (Duo Touch)

Tak (Duo Touch)

Jasność ekranu

470-550 nit

500 – 550 nit

1000 nit

1000 nit (LED)

6000 nit (LED)

Pamięć bazowa RAM

512MB

1GB

2GB

2GB

4GB

Max pamięć

4GB

4GB

4GB

4GB (8GB)

4GB (8GB)

CPU – Intel

U2400

U7500

SU9300  v Pro

i5-540UM

i5-2520M

Core Duo 1.06Ghz

2MB L2 533Mhz FSB

Core 2 Duo 1.06Ghz

2MB L2 533Mhz FSB

Core 2 Duo 1.2 Ghz

3MB L2 800Mhz FSB

1.2 Ghz Boost  2.OGhz

3MB L2 1066Mhz FSB

2.5 Ghz Boost  3.sGhz

3MB L2 1333Mhz FSB

PASSMARK

550

631

749

est 1478

est 2558

Pamięć video

dzielona

128MB Max

dzielona

384MB Max

dzielona

1024MB Max

dzielona

1024MB Max

dzielona

1557MB Max

HDD

80GB

80GB

160GB

160GB

320GB (7200RPM)

Sieć ethernet

10/100

10/100
/1000

10/100
/1000

10/100
/1000

10/100
/1000

56k Modem

Tak

Tak

Tak

Tak

Tak

Serial Port

Tak

Tak

Tak

Tak

Tak

WiFi

Intel 3965AG 802.11abg

Intel 4965AG 802.11abg

Intel 5100 802.11abg n

Intel N6200 802.11abg n

Intel N6205 802.11abg n

Bluetooth

v2.0 EDR

v2.0 EDR

v2.0 EDR

v2.1 EDR

v2.1 EDR

USB

v2.0  x 2

v2.0  x 2

v2.0  x 2

v2.0  x 2

v2.0  x 2

Bezpieczeństwo TPM

TPM v1.2

TPM v1.2

TPM v1.2

TPM v1.2

TPM v1.2

Czas pracy na baterii – max

7 godzin

7 godzin

10 godzin

9 godzin

9 godzin

Modem GSM (opcja)

Tak

Tak

Tak  GOBI

Tak GOBI

Tak GOBI

GPS (opcja)

Tak

Tak

Tak

Tak

Tak

Status produkcji

nie produkowany

nie produkowany

nie produkowany

nie podukowany

w produkcji (2013)

1 port RS-232, brak napędu optycznego i stacji dyskietek

 

Czyli nie wierzymy w opisy sprzedawców takie jak: “bateria 100% sprawna” jeśli komputer działa na niej 3 godziny. Nie ma czegoś takiego jak kosmożel, A najjaśniejszy ekran w CF-19 ma 6000 NIT a nie 500 🙂

Panasonic Toughbook CF-19
Panasonic Toughbook CF-19

Komputer najlepiej mocować w samochodzie w stacji dokującej, do której na stałe podłączamy akcesoria, GPS i zasilanie. Zakładanie i zdejmowanie komputera z oryginalnej stacji dokującej to kwestia sekundy. Do tego mocowanie jest pewne i solidne.

CF-18 i CF-19 stacja dokująca
CF-18 i CF-19 stacja dokująca

To w wielkim skrócie tyle na temat komputera w terenówce. W przyszłości napiszę artykuł o oprogramowaniu którego używam. Jeśli macie pytania – piszcie w komentarzach.