Blog

Rumunia - rzeka

Przygoda z off-roadem. Jak zacząć?

Przygodę z off-roadem najlepiej zacząć od uczestnictwa w zlocie off-roadowym. Najlepiej z Bezdrożami 😉

To taki "product placement" 😉 popularne ostatnio sformułowanie, ale na poważnie: Nie zaczynajcie od kupna auta. Na zlocie porozmawiacie z właścicielami różnych marek, przedstawią wam swoje za i przeciw, będziecie mogli pooglądać zarówno samochody, jak i filmy z wypraw, myślę, że łatwiej będzie rozwiać wątpliwości. Off-roadowa brać, to tacy ludzie, którzy potrafią o swojej pasji rozmawiać do znudzenia, a zabawa przy okazji zlotów zwykle przednia. 

Zlot w Pogorzelicy
Zlot w Pogorzelicy. Jak zacząć przygodę z off-roadem?

Jaki kupić samochód?

Temat rzeka. Zanim kupicie auto, trzeba sobie odpowiedzieć na jedno (ale to zaj... ważne) pytanie: Co chcecie z tym samochodem robić? Jeżeli ma to być auto do off-roadu i na co dzień, to może bardziej Suv, jeżeli tylko do wypraw to coś niekoniecznie pancernego, za to z oszczędniejszym silnikiem, a jeśli chcecie samochodu do przepraw, to może nic seryjnego, tylko zbudować samemu? Opcji jest pewnie tyle, ile off-roaderów. My jeździmy Nissanami Patrolami bo:

  •  są stosunkowo tanie w utrzymaniu (poza spalaniem),
  • części są dostępne i niedrogie,
  • samochody te świetnie radzą sobie nawet w ciężkim terenie,
  • potrafimy je naprawiać (to akurat z czasem samo przyszło, za to gdyby trzeba było zmieniać auto, pewnie znowu byłby Patrol, głównie z tego powodu),
  • mechanicy znają się na nich nie tylko w Europie, ale również Azji i Afryce,
  • są wygodne i trwałe.

Do takiego off-radu (wyprawy wszelakie, również ciężkie jak Workuta, Murmańsk) nadają się jeszcze oczywiście:

  • Toyoty HDJ 80, 100, 105, 120, 150, 200,
  • Toyoty HZJ,
  • Land Rovery Defender, Discovery,
  • Mercedesy G,
  • Nissany Terrano, 
  • Fordy Rangery,
  • Jeepy,
  • Suzuki Jimny

Wiele z nich niespecjalnie nadaje się do jeżdżenia codziennie do pracy. Jeśli auto ma być na co dzień i na wyprawy  (raczej lżejsze w stylu naszej Czarnogóry, Rumunii, Maroka czy Albanii):

  • Land Rover Discovery,
  • Toyoty HDJ 100, 120, 150, 200,
  • Range Rover,
  • Nissan Pathfinder,
  • Suzuki Vitara
  • Jeep Grand Cherokee
  • Jeep Wrangler, Rubicon

Osobny temat to jeszcze auta, które możecie kupić na firmę i odliczyć VAT:

  • Toyota Hilux,
  • Nissan Navara,
  • Ford Ranger,
  • Toyota Tundra - prawdziwy potwór 🙂

Uprzedzając pytania: To nie jest kompletna lista, ani nie upieram się, że to jedyne słuszne wybory - po prostu takie tam luźne sugestie oparte na mojej subiektywnej ocenie.

Co potem?

Do kupionego samochodu musicie kupić opony, to jest podstawa off-roadu. Niestety jazda w terenie na oponach szosowych zwykle kończy się flakiem. Na początek kupcie opony AT, niekoniecznie większe niż fabryczne, a jeśli już to niewiele większe.

Następnym krokiem jest wyposażenie biwakowe - w końcu chcecie jechać na wyprawę prawda? Poczytajcie tutaj: >>sprzęt<<

I to wszystko na początek. Nie zaczynajcie przygody z off-roadem od stalowych zderzaków, liftów po x cali, kół jak największych itd, itp. Najpierw podstawy, a potem w teren - oglądajcie jak inni zrobili auta, słuchajcie uwag, oceniajcie sami co jeszcze trzeba zmienić. Oczywiście musicie wiedzieć, że koniec przygotowań nie nastąpi nigdy. Zawsze będzie coś do przerobienia, poprawienia, dokupienia, ale o to przecież chodzi.  W razie pytań piszcie na maila lub w komentarzach.

Nissan Patrol Y61
Nissan Patrol Y61 - "na ciężarowo"

Jeden z naszych Patroli zrobiony "na ciężarowo" - waga 4,1 tony, stalowe zderzaki, osłony, lift 4 cale, koła 35 cali

Nissan Patrol Y61 GU4
Nissan Patrol Y61 GU4 - "na lekko"

Ostatnio budowane auto. Waga 3,2 tony, oryginalne zderzaki, koła 33 cale, lift 2 cale. Wszystkie trasy da się przejechać jak tym obok - czasem trzeba trochę więcej "pogłówkować".

Bajkał-2019---banner-wyprawy

Wyprawa dookoła Bajkału – BAM – 2019

Bajkał – jedno z najbardziej interesujących jezior na Ziemi – jest najgłębsze i najczystsze. Żyją w nim stworzenia, jakich trudno szukać gdziekolwiek indziej. Do tego jest owiane legendami i przesądami, no i to co dla nas najważniejsze – stanowi mega wyzwanie. Problemem nie jest przepłynięcie go, czy dotarcie do niego. Problemem jest jego objechanie. Dołączysz? Zabierzemy maksymalnie 9 załóg.

Rumunia 2019 4x4

Rumuńskie Bezdroża 2019 Długi Weekend – Hotele

Rumuńskie bezdroża to tygodniowa impreza turystyczno off-roadowa po rumuńskich Karpatach. Wspaniałe widoki, czyste powietrze i to co lubimy najbardziej – bezdroża, całkiem niedaleko naszego kraju i wciąż w Unii Europejskiej. W programie wysokogórska droga Transalpina – niestety coraz mniej off-roadowa, a coraz bardziej asfaltowa i komercyjna, ale wciąż piękna. Noclegi w pensjonatach.

Arktyka 2019 4x4 wyprawa off-roadowa

Arktyka 2019 – Ural – wyprawa 4×4

Jeśli lubisz wyzwania - TO jest wyzwanie - Arktyka czeka na Ciebie - zdobądź ją z nami własnym samochodem. Zapraszamy na zimową wyprawę 4x4 do arktycznej Rosji. 9-ta edycja. Wiemy co robimy.

Maroko-2018--2019---banner-wyprawy BS

Maroko 2018 – 2019 – sylwester wyprawa 4×4

Zapraszamy Was na wspaniałą wyprawę po Maroku. Wyprawę po kraju, który na każdym kroku zaskakuje swoją odmiennością kulturową i cywilizacyjną. Po kraju, w którym w ciągu kilku godzin z ośnieżonych szczytów gór można przenieść się na spaloną słońcem pustynię. Po kraju kolorów, muzyki, bazarów, miętowej herbaty, wielbłądów, Berberów i słońca… Zabierzemy maksymalnie 9 załóg.

Czarnobyl – radioaktywna przygoda – wyprawa 4×4

Czarnobyl kojarzy się każdemu z katastrofą elektrowni jądrowej, która miała miejsce 26 kwietnia 1986 w reaktorze jądrowym bloku energetycznego nr 4 elektrowni w Czarnobylu. Była to największa katastrofa w historii energetyki jądrowej i jedna z największych katastrof przemysłowych XX wieku. Została zakwalifikowana do siódmego, najwyższego stopnia w skali INES, tak jak katastrofa w elektrowni jądrowej Fukushima. W wyniku awarii skażony został obszar ok 140 000 km² terenu na pograniczu Białorusi, Ukrainy i Rosji, a radioaktywna chmura została rozwiana po całej Europie. W efekcie skażenia ewakuowano i przesiedlono ponad 350 tys. osób

Tunezja 4x4 - wyprzedane

Tunezja 2018 – wyprawa 4×4

Jesienią zapraszamy do Tunezji. Off-roadowa wyprawa po drugiej (niż zwykle) stronie Sahary. Przepiękna pogoda, pustynia, wydmy i sceneria znana wszystkim z Gwiezdnych Wojen Lucasa.

Ukraina 2018 Linia Arpada - jesień

Ukraina – Linia Arpada 2018 – jesień

Bezdroża 4×4 zapraszają na Ukrainę. Niedaleko od granicy z Polską można się dobrze pobawić w terenówce i pozwiedzać wiele ciekawych obiektów. Wspaniałe widoki i mili ludzie gwarantują niezapomnianą przygodę. Konieczne opony MT i wyciągarka!

Jesienna tułaczka 4×4 Rumunia i Ukraina

Jesienią zapraszamy na tułaczkę po Rumunii i Ukrainie. Pojeździmy po Karpatach, zwiedzimy ciekawe instalacje wojskowe, w tym radzieckie bazy na Ukrainie. Włóczęgę rozpoczniemy w Maramureszu w Rumunii a zakończymy na Ukrainie. Noclegi w pensjonatach. Zapraszamy.

Litwa, Łotwa i Estonia 4x4 - wyprzedane

Litwa, Łotwa i Estonia 4×4 – wyprawa off-roadowa

NOWOŚĆ! Wyprawa na Litwę, Łotwę i do Estonii, to wakacyjna, tygodniowa impreza turystyczno – off-roadowa po krajach nadbałtyckich, które ich mieszkańcy zaliczają do Skandynawii (szczególnie estończycy). Sporo ciekawych miejsc do zwiedzania, wspaniałe widoki, czyste powietrze i to co lubimy najbardziej – bezdroża, całkiem niedaleko naszego kraju i oczywiście w Unii Europejskiej. Wyprawa jest bardzo łatwa, do przejechania nawet SUW-em (chyba, że popada 🙂 W programie Tallinn oraz Sarema. Noclegi na dziko na plażach(!) lub innych pięknych miejscach, na kempingach w i jeden w hotelu. Kwintesencja off-roadowych wakacji dla całych rodzin. 

Jedwabny szlak 2018 - samolotem - wyprzedane

Kirgistan 2018 – samolotem

Zapraszamy do Kirgistanu, jednego z najpiękniejszych krajów które odwiedzamy. Są tu wysokie góry, krystalicznie czyste jeziora i przepiękne trasy off-roadowe. Podczas naszej wyprawy zobaczymy góry Tien-Shan, przenocujemy w jurtach i skosztujemy wyśmienitej kirgiskiej kuchni. Poznamy miłych i gościnnych ludzi a chętni udadzą się na konną wycieczkę. Wisienką na torcie będą odwiedziny, w drugiej co do wielkości na świecie, kopalni złota w Kumtor.

Bułgaria 2018 – wyprawa 4×4 – turnus 2

10 dniowa wyprawa 4×4 do Bułgarii. Będziemy mieli okazję dokładnie poznać ten kraj obfitujący we wspaniałe widoki, wysokie góry i jaskinie które będzie można eksplorować. Przejedziemy przez góry Rodopy i Riła – najwyższe pasmo w Bułgarii. Odwiedzimy ciekawe miejsca związane z historią i kulturą tego bałkańskiego kraju. Na koniec naszej wyprawy zażyjemy kąpieli w ciepłym Morzu Czarnym. A wszystko to okraszone lokalnymi smakami i napojami 🙂

Jedwabny szlak 2018 - wyprzedane

Kazachstan, Kirgistan, Tadżykistan i Uzbekistan – Jedwabny Szlak 2018

Bezdroża 4×4 na Jedwabnym Szlaku. Przejedziemy przez Kazachstan, Kirgistan, Tadżykistan i Uzbekistan. Pokonamy kazachski step, sprawdzimy czy powiększa się Morze Aralskie, odwiedzimy przepiękny Turkiestan, a przy odrobinie szczęścia zobaczymy start rakiety z Bajkonuru. Weźmiemy maksymalnie 9 załóg – brak miejsc!

Albania 2018 – wyprawa 4×4

Wyprawa off-roadowa do Albanii to 10-cio dniowa impreza turystyczno off-roadowa po tym niesamowitym kraju. Wspaniałe widoki, dzikie, często nie naprawiane od wielu lat szlaki i całkowite bezdroża. Noclegi na plaży nad morzem. Wszystko to wciąż w Europie.

Gruzja 2018 – ekspedycja Kaukaz – wyprawa

Off-road w Gruzji na pograniczu Europy i Azji. Przepiękne widoki wysokiego Kaukazu, przemili ludzie i mnóstwo terenu do eksplorowania. Wyprawa potrwa 12 dni. Przejedziemy blisko 1800 km (Po samej Gruzji). Zabierzemy maksymalnie 9 załóg.

Czarnogóra 2018 – wyprawa 4×4

Czarnogóra. Malutki kraj, gdzie dogadasz się po naszemu, z jedynym ciepłym w Europie fiordem – Kotorem, nie ustępującym w niczym Dubrownikowi, z miejscami bez miliona turystów, kamperów, dudniących dyskotek, za to z krętymi górskimi drogami, pysznymi winami i ludźmi, którzy są nam bliscy jak bracia.